التضخم و كيف تحفظ قيمة أموالك؟

التضخم و كيف تحفظ قيمة أموالك؟

0 المراجعات

بالتأكيد كثير منا عانى من الحرب الروسية الأكرانية وتأثير ذلك على معظم البلاد وأيضا عن رفع أمريكا للفائدة أكثر من خلال عام 2022 و ذلك للحد أثار التضخم. 

لذا فلنبدأ بتوضيح مفهوم التضخم لنزيل اللبس الذي يحصل عند الكثيرين عند سماعهم كلمة تضخم.

ما هو التضخم.

التضخم هو ارتفاع قيمة السلعة المعروضة ولتوضيح ذلك سأضرب لك مثال : دا مثلا عم سامي بيشتغل موظف براتب 5000 جنيه و التلاجه بتاعته كل فترة يحصل فيها أعطال لحد ما زهق منها فقرر انه يشتري واحدة جديدة

بس وجد سعرها 6000 جنيه وفقرر انه يحتفظ مبلغ 500 جنيه لمدة 12 شهر وبذلك يكون معاه مبلغ 6000 جنيه خلال سنة بس وهو بيحط ال 500 ورا ال 500 كل شهر  وبعد اما السنة عدت اتفاجئ لما شاف نفس  الثلاجة سعرها وصل ل 8000 جنيه يعني سعرها زاد خلال سنة 30% وبالتالي الفلوس قيمتها قلت بمقدار 30% ودا حصل بسبب التضخم ودا طبعا بيحصل مع كل واحد فينا ولكن بأشكال مختلفة و على حسب كل بلد بتختلف النسبة دي.

و كدا بعد عرفنا يعني بتضخم ونجيب على السؤال التاني.

 ليه امريكا كانت بترفع الفائدة؟ 

امريكا وبسبب فيروس كرونا والأزمة الروسية الأكرانية طبعا الملايين من الدولارات وبالتالي زادت الفلوس و حصل تضخم كبير وصل لأعلى معدل ليه في ديسمبر 2022 ولكي تحد من التضخم اللي حاصل دا رفعت الفائدة بمعدلات لم تحصل من قبل للحد من التضخم. طبعا انت لسه بردو مش عارف ايه علاقة الاتنين ببعض.!  لا ليهم علاقة كبيرة لأن لما الناس تلاقي ان قيمة الفائدة كبيرة مش هتستثمر فلوسها وتعمل مشروعات بل هتروح تحط فلوسها فالبنوك وتحصل على الفائدة الكبيرة دي من غير ما تخسر أو تتعب.

وبكدا لما الفلوس تقل الناس مش هتقدر تشتري السلع والمشتريات و هتقل استهلاكها فيحصل روكود وبالتالي كدا تكون قدرت تسيطر على التضخم من الزيادة.

وبرفع امريكا الفائدة دا بيأثر على اقتصاد العالم ككل لأن دا بيجعل المستثمرين من أنحاء العالم يضعوا أموالهم فالبنوك لأمريكية لأجل الحصول على الفائدة وبالتالي تضطر الدول الأخرى برفع أسعار الفائدة.

ودا يوضح كلام الخبير الاقتصادي الأمريكا توماس سويل" التضخم هو طريقة من طرق انتزاع ثروات الناس منهم دون الاضطرار لرفع الضرائب علانية، وهو الضريبة العالمية الأكثر تأثيرا على الإطلاق.”

 

ولو عايز تحفظ قيمة أموالك و كمان تنميهم وتزودهم يبقي لازم تحركهم مش تفضل شايلهم على جنب مش بيعملوا حاجه بل وكمان بيخسروا قيمتهم.

وهنا هتسأل سؤالين : ليه لازم أحرك أموالي"فلوسي؟

ما معني تحريك أموالي من صورة لصورة أخرى؟ 

يعني تبدل فلوسك بفلوس تانيه (أصول) ولذلك لحفظ أموالك من التضخم و زيادتهم.

وكدا نكون عرفنا يعني اي تضخم و ليه امريكا كانت بترفع الفائدة وقلولتك اي اللي تعمله علشان تقتل فأر التضخم بس هنوضح دا بالتفصيل في مقال تاني إن شاء الله 

 

التعليقات ( 0 )
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة

المقالات

20

متابعين

5

متابعهم

1

مقالات مشابة