عملية ميونخ ضد الكيان الصهيوني

عملية ميونخ ضد الكيان الصهيوني

0 المراجعات

عملية ميونخ ال تعتبر اقوى رد فعل في التاريخ على الكيان الصهيوني من قبال منظمة ايلول الاسود 
منظمة ايلول الاسود..!
ايه هي منظمة ايلول الاسود؟
ديه منظمه انشأت عاام 1970 في شهر ايلول ال هو شهر سبتمبر وعرفت بعد كده بأسم ايلول الاسود اتكونت  من عناصر حركة فتح والرعيل الاول.. مقعدتش كتيير هي اتعملت 1970 واتحلت عااام 1973 بسبب تفكك المنظمه وضعفها وده السبب الرئيسي لتفككها وحلها . مقرها كانت في الاردن وعملت عمليات كبيره في الاردن ومنها اغتيال رئيس الوزراء الاردني عام 1971 " وصفي التل"  في القاهره والسبب ال خلاهم اغتالوه ان كان في مناوشات بين الجيش الاردني ومنظمة ايلول الاسود في الاردن وكان في خساير كبيره في صفوف منظمة ايلول الاسود.! والاحداث ديه كانت عام 1970 وكان "وصفي التل" وقتها وزير الدفاع انذاك ف انتقمو منو ! هم كلها 9 عمليات عملوها بس اشهر اتنين اغتيال  "وصفي التل"  ،  وعملية ميونخ ال هي موضوعنا النهارده..!! 
بص ياسيدي عام 1972 كانت في المانيا دورة الالعاب الاولمبيا ف طلب الوفد فلسطيني المشاركه في الاولمبيات ف رفضت المانيا مشاركة فلسطين واسرائيل شاركت في الدوره  وفي الوقت ده منظمة ايلول الاسود كانت بتفكر بقيام عمليات رادعه للنظام الصهيوني ضد الاغتيالات والقصف الدائم على فلسطين وتعمل عملية انعاش للقضيه الفلسطينيه ف اقترحو  عدة اقتراحات منها استهداف سفارات وقنصليات بس جت نتيجتها بالرفض عشان ميعملوش احراج وزعل مع الدول ال فيها السفارات الاسرائيله في الدول الخارجيه ... واقترح نائب المنظمه دخول القريه الاولمبيه واحتجاز رهائن اسرئليين  الفكره ديه اترفضت في الاول بس اقنعهم صاحب الفكره ووافقو عليها..
وفي يوم العمليه الساعه 8.30 الصبح نجح خمسه من الفدائين الفلسطينين دخول جناح البعثه الاسرائيليه وموتو واحد واحتجزو 13 رهينه..!
حضرت قوات الشرطه الالمانيه  وطوقت المكان كان طلب المنظمه عشان تخلي سبيل الرهائن ان الحكومه الاسرئيليه تفرج عن 276 سجين فلسطيني وجندي من الجيش الياباني 
وكان وزير الداخليه الالماني حااضر وقتها وطلب ان يستبدل الرهائن بعدد من المسؤلين الالمان بس رفضت المنظمه الطلب ده وعرض عليهم  مبلغ مالي "غير محدد" بس اترفض الطلب ده كمان.. كان في خمس قناصات من الالمان حول المبنى بعد مفاوضات بين الالمان والمنظمه طلبت المنظمه طياره تاخدهم هي والرهائن وتوديهم القاهره . الطلب ده اتوافق عليه بس قبل مايتوافق عليه اتواصلت المانيا مع الموساد الاسرئيلي ال قررو يعمل كمين انقاذ للرهائن.. وعمل كمين   لل منظمه حتى لو هينهي على حياة الرهائن الاسرائلين بعدين نزلو في  مطار فورشينفليد بروك ال هو كان تبع حلف شمال الاطلسي انتشرت القوات الالمانيه في المطار وكان في 12 قناصه متوزعين في المطار  وبدأو ضرب النار على الفدائيين الفلسطنين وردو عليهم بضرب النار حصلت اشتباكات بينهم وبين بعض لمدة 3 ساعات وكانت نتيجتها :
فشل عملية الانقاذ ومقتل 11 اسرائيلي وظابط الماني وتفجير طائره هيلكوبتر  ومقتل خمس فدائيين والقبض على3 من الفدائين وال 3 افرجت عنهم اسرائيل بعد كده  عام1972 في عمليه عملتها المنظمه بعد كده خطفت طائره الالمانيه طالعه من بيروت ورايحه المانيه الاتحاديه .. واتحل بعديها منظمة ايلول الاسود..!!

  • وده كان اقوى رد للكيان الصهيوني من العمليات والقصف ال بيعملها في فلسطين وقتها واقوى رد فعل لحد الان!!
التعليقات ( 0 )
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة

المقالات

2

متابعين

0

متابعهم

1

مقالات مشابة