حريق العراق فرح تحول الي مأتم وكيف نجا العريسان#فرح العراق.

حريق العراق فرح تحول الي مأتم وكيف نجا العريسان#فرح العراق.

0 المراجعات

المقدمة. 

السلام عليكم اهلا. في فرح اتحرق في العراق مما ادي الي العديد من الخسائر وموت الكثير والعديد من المصابين .اية قصة الفرح وازاي اتحرق كدة دا الي انا هكتبهولك دلوقتي. 

القصة كاملة. 

فرح العراق الي قالب السوشيا ميديا اليومين دول .فرح اتقلب لمأساة كبيرة .سبب الحرق كان سبب الألعاب النارية وبسبب ان تم بناء القاعة بمواد رخيصة وممنوعة قانونيا .وسريعة الاشتعال حيث أن النار اشتعلت في بعض دقائق فقط .من بعد الحادث فتحت الرئاسة العراقية تحقيق ووزارة الداخلية أكدت ان الحادث بسبب عدم تنفيذ اجراءات السلامة. الجديد في الموضوع ان تم إغلاق التحقيق في الحادثة .بعد إيقاف 9اشخاص من ضمنهم رئيس القاعة .

حالة العرسان .

ظهر العرسان بعد الحادث لكنهم كانو منهارين تماما فعلا هم أحياء لكن ماتو من الداخل .

وفي بنت كانو بيبحثو عليها كانت في القاعة .بثو عليها في المستشفيات وفي اماكن كتير لاكن لقو بقايا فستانها في القاعة .

العريس قرر ان يغادر من العراق ما السبب؟.

بعد الحادث دة قرر العريس ان هو هيسافر من العراق خالص ولما سألو عن السبب قال انا اصلا كنت خايف من الألعاب النارية وقلت لرئيس القاعة بس هو قال ليا لاء عادي دي العاب الكترونية بس مش اكتر .وبعد مل اخيرا بدأت امسك العروسة في نص القاعة الحياة مش ضحكتلنا وكمان العروسة دلوقتي مش بتعرف تمشي اوي وفي حالة صدمة شديدة وكمان الناس وهما بيجرو من القاعة خبطو العروسة جامد اظن كدة ان العريس اكيد معذور .ودا غير ان كذا واحد من عائلة العروسة ماتو والعريس متأثر برضو بالحصل وزعلان علشان الحالة الي جت للعروسة دة مات حوالي 100شخص واتصاب العديد والعديد من الناس الي كانو في القاعة .ربنا يصبرهم علي الي هم فية .الصراحة الموضوع دة صعب جدا بالذات لانة بيكون بالنسبة للعروسة يوم فرحها وبيكون يوم في العمر .واي عروسة في اليوم دة بتكون فرحانة جدا .والعريس برضو بيكون بالنسبة لية اليوم دة لا ينسي.

الخاتمة .

اللي اللقاء .اتمني ان يكون الجميع بخير وسلام .

كان معكم الكاتب 

محمد سلامة. 

 

التعليقات ( 0 )
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة

articles

9

followers

28

followings

17

مقالات مشابة