سمكة سامة في مصر  تباع في الاسواق احذرو منها 😱 #تحذير هام .

سمكة سامة في مصر تباع في الاسواق احذرو منها 😱 #تحذير هام .

0 المراجعات

المقدمة .

السلام عليكم النهاردة هكتبلكم عن نوع سمك سام جدا والمشكلة ان السمك دا بيتباع في الاسواق مش كدة وبس لاء دا كمان الأطباء بيحذرو من تناول السمك دة بسبب السم القاتل الي فية .اية نوع السمك دة واي حكايتة دا الي ان هوضحولك في المقالة دي. يلا نبدأ. صح السمكة دي موجودة وظهرت من زمان في مصر .بس لو انت اول مرة تسمع عنها فأنا هعرفك عليها علي السريع 😉.

القصة كاملة ،بأحدثها.

دا نوع سمك يتم بيعة في أسواق مصر بس نوع السمك دة فية سم .اول حاجة اسم السمك دة اسمة سمك الأرنب ودا بسبب الأسنان بتاعتة الامامية الي بتشبة الأرنب. وكمان السمكة دي ظاهرة من زمان .لاكن لو انت اول مرة تسمع عنها فأنا هعرفك عليها علي السريع😉.

كل ماتريد معرفتة عن سمكة الأرنب السامة .

للسمكة ثلاث اسماء مختلفة وهم الأرنب و النفيخة والقراض. بتتميز السمكة دي بالونها الرمادي وبطنها البيضاء .وزي ماقولتك أسنانها بتشبة اسنان الأرنب. بتتغذي السمكة دي علي الطحالب السامة الي في قاع البحر. لاء ودا كمان بتعتبر السمكة دي من اكثر الاسماك سمية في العالم. 

متي تظهر اعراض السم ؟

وقد حذرت الصحة المصرية من تناول السمكة. ودا بسبب بعد تناولها بتظهر اعراض السم بعد 22دقيقة من تناولها .ويمكن ان تقتل السمكة الشخص بعد 6ساعات فقط من تناولها .بيتم تناول السمكة دي بشكل أمن في اليابان ودا بسبب ان هم بيزيلو منها الغدد السمية الي فيها .بس الطريقة دي مش موجودة في مصر .مما يؤدي الي احتمال حدوث حالات وفاة .

أبرز الوفيات الذين ماتو  بسبب سم  السمكة .

كان ابرزهم مواطن بورسعيدي.حيث توفي بعد تناول السمكة .

الخاتمة .

بس كدا نكون قد وصلنا الي نهاية المقال. اتمني ان ينال مقالي هذا اعجابكم.لو فعلا استفدت من موضوع النهاردة مش تنسي الكومنت الظريف 😉والمتابعة الجميلة ❤️.اتمني ان تكونو جميعا بخير .صح اكتب في الكومنتات فعلا لو السمكة دي جابوها ليك هتاكل منها ولا لاء 😱.اللي اللقاء نتقابل في مقال جديد ان شاء الله. في امان الله وحفظه. 

بقلم الكاتبة:Habiba salama 

 

 

التعليقات ( 0 )
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة

المقالات

156

متابعين

627

متابعهم

42

مقالات مشابة