نصيحه لكتابه بحث ماجستير  او دكتوراه بنفسك في مده قليله

نصيحه لكتابه بحث ماجستير او دكتوراه بنفسك في مده قليله

0 المراجعات

نصيحه لك لكتابه بحثك بنفسك في ايام قليله

image about نصيحه لكتابه بحث ماجستير  او دكتوراه بنفسك في مده قليله


تكلفة الفرصة البديلة للتفرغ الكامل للدراسات العليا عالية جدا، بمعنى ان الوقت الممكن كتابة رسالة ماجستير او دكتوراه او بحث ما بعد الدكتوراه، يمكن تعمل فيه أى شغل آخر أيا كان نوعه يكون فيه عائد اعلى او اقل .
مشروع كتابة البحث بتاعك في الاخر فيه عائد مادى ومعنوى وفيه تكلفة مادية ومعنوية.
بعضنا تغلب عليه التكلفة على العائد والعكس. الوقت هو أكبر مشكلة بتقابلنا فى تحقيق طموحاتنا الدراسية.
عرفت موقع اسمه سكوبوت هدفه اصلا توفير وقت الباحث عن طريق تحضير وتجهيز المحتوى الذى ينجز منه الباحث الاطار النظرى.
سكوبوت بترفع عليه كل مراجعك pdf وبتكتب فهرس عناوين بحثك ابوب وفصول ومباحث وكل النقط، وهو بيبحثلك عن النتائج المتعلقة فى المراجع التى رفعتها عليه ويقتبسلك ما هو متعلق بفهرسك وخطتك ويستعرضلك النتائج تحت كل عنوان مما كتبتهم فى صورة وورد مفتوح تنسخ وتعدل براحتك ، وتحت كل نتيجة اسم المرجع المقتبس منه ورقم الصفحة.
سكوبوت جربت عليه بحث مع رفع 40 مرجع بين ابحاث ورسائل وطبعا كل مرجع بيترفع بيتم تحويله تلقائى اصلا لوورد ومنهم كان pdf صورة وتم تحويله بجودة غير مسبوقة الصراحة، المهم النتائج خرجت تانى يوم، نتائج اكتر وافضل من التى كنت اخرجتها يدوى لانى كنت عامل بحث يدوى قبل كدا.
جربت بحث لم اكن عملته من قبل ورفعت 50 مرجع مقالات علمية وابحاث ، خرج نتائج عظيمة جدا الصراحة، اخدتها اخترت منها، وبعدها عملت لها اعادة صياغة وبعدها راجعتها ونسقتها وخلاص البحث انتهى.
كنت ممكن اعمل توفير لبعض الوقت فى الكتابة عن طريق فك بعض البى دى اف لكن المشكلة كانت فى العربى لم يكن يفك البى دى اف العربى ولو تحول يكون بدون جودة او يكون صور او يكون مغلق ايضا كوورد لا استطيع التحرك داخله. فاشتريت برامج مدفوعة للفك لكن كانت جيدة فى الانجليزى وليس العربى. وصلت لاصور صفحة صفحة واعملها على جوجل درايف وجوجل دوكس . لكن كان تعب فى كل صفحة . وصولا لهذا المحرك البحثى الذى جمع بين عدة محركات عالمية فى ضغطة ذر واحدة.
كلنا بنعانى من تكدس معلوماتى وكتر المراجع على عكس ما يقال لان لو حضرتك لا تجد مراجع ، اعد البحث باللغة الانجليزية هتجد ملايين المقالات العلمية والابحاث. او الفرنسية او غيرها. المشكلة هى فى التخمة المعلوماتية التى نتعامل معاها ونتوه فيها.
فالافضل هو التحديد انت بتتعامل مع محرك بحث متخصص لمراجعك انت بس التى ترفعها عليه. وفى فهرس عناوينك انت بس بدون تشتيت وفى النهاية النتائج بتخرج وورد مفتوح. يعنى بدل ما اقرا 50 مرجع فى شهور بقرا 100 صفحة نتائج فى اسبوع. وبعيد صياغتهم وانسقهم وبكدا بخلص اطارى النظرى واكون متفرغ فى اطارى العملى بدون مساعدة من احد. وبتوفير وقت ومجهود. فى القراءة والاقتباس والكتابة على الكيبورد.
على فكرة انت بتكون عارف عن موضوعك مسبقا لانك لازم يكون معاك فهرس ومش هتكن عارف الفهرس الا لما تكون عملت مقترح بحث وخطة اصلا فانت مطلع بصوة نسبية على موضوعك، لكن بدل القراءة فى كل الابحاث والدراسات ومكن يكون فيها متكرر، لان النظرى فيه جزء مترتب على بعضه يعنى ممكن تلاقي الكل ناقل من بعضه، فبتوفر الوقت دا، وبعد ما تاخذ النتائج بتعمل اختيار وانتقاء منها لما تريد واعادة صياغة ومراجعة وتنسيق. يعنى بتشتغل قبل وبعد الموقع.
لكن اهم شئ من اجل نتائج دقيقة وجودتها عالية. اكتب فهرس وكانك تتعامل مع جوجل، يعنى انت بتتعامل مع روبوت، لا تكتب كلمة واحدة كعنوان لانه لن ياتى بنتائج، لا تكتب مثلا التنمية فى كوريا بين 1970-1980 لن ياتى بنتائج الا لو العنوان فيه فترات زمنية كذلك فى المراجع لكن لا تعتمد عليه يجلب لك ويركب الفترات الزمنية هو ليس مثلك، لا تكتب كلام عام الاقتصاد المصرى مثلا، لا ياتنى بنتائج، لكن خللى كل جملة وكانها مستقلة بذاتها ومفصلة لكن لها اطار محدد. كل جملة اعتبرها بحث مستقل من المراجع التى ترفعها.
اعلم من تجربتى ان النتيجة اذا جاءت ضعيفة تحت عنوان من عناوينى فهى لسببان الاول ان الفهرس غير جيد فاذهب اعدله وازيد كلمات او اعيد صياغة الجملة بجعلها مفسرة ومحددة وانا وقعت فى ذلك كثيرا وعند التعديل اجد اجابة افضل مما توقعت، والثانى ان المراجع ليس فيها نتيجة فعلا لان الروبوت يقرا من الجلدة للجلدة فلو موجودة هيطلعها لى.
سكوبوت موقع رائع بيوفر وقت ومجهود عظيم جدا فى انجاز الاطار النظرى.
بالتوفيق للسادة الباحثين.
شكرا للقائمين على الجروب لنشر البوست لنفع الباحثين.

التعليقات ( 0 )
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة

المقالات

4

متابعين

3

متابعهم

5

مقالات مشابة